Wybierz kierunek z przyszłością. Zostań studentem informatyki! Nie czekaj - zrób krok po indeks.

Aktualności

WBMiI na Międzynarodowych szkoleniach z pedagogiki cyfrowej

Data: 12.06.2023 Kategoria: Ogólne
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

7-9 czerwca w miejscowości Bled (Słowenia) odbyły się międzynarodowe szkolenia z zakresu pedagogiki cyfrowej organizowane przez KE. Wzięli w nich udział przedstawiciele Narodowych Agencji Erasmus+ oraz koordynatorzy odpowiednich projektów.

Polska była reprezentowana przez 5 osób, na czele z koordynatorem Zespołu ds. Partnerstw w Biurze Szkolnictwa Wyższego FRSE Anną Bielecką (referat: „Funding opportunities under Erasmus+ for digital pedagogies”). Przedstawicielem Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej był Kierownik Katedry Informatyki i Automatyki prof. dr hab. Vasyl Martsenyuk, który w ciągu ostatnich lat koordynuje projekty edukacyjne Erasmus+, w tym związane z pedagogiką cyfrową.

Celem szkolenia „Fostering digital pedagogies through international cooperation” było dzielenie się doświadczeniami i najlepszymi praktykami w zakresie wykorzystania pedagogiki cyfrowej, a także wzmocnienie międzynarodowych działań w zakresie nauczania i uczenia się w kontekście mobilności studentów.

Wydarzenie trwało dwa dni i obejmowało panele ekspertów z dyskusjami poświęconymi odpowiednim europejskim politykom oraz możliwościom finansowania, w tym prezentacje najlepszych praktyk. Organizatorzy zapewnili również wydzielone miejsce na sesje laboratoryjne, dając uczestnikom możliwość wymiany myśli i ewentualnego wspólnego opracowywania nowych pomysłów projektowych z pomocą ekspertów. Podczas jednej z takich sesji prof. Vasyl Martsenyuk zaproponował projekt pilotażowy „AI-pedagogy for teachers” – nad przygotowaniem wniosku pracował zespół badaczy ze Słowenii, Portugalii, Finlandii oraz Polski.

Chociaż stosowanie narzędzi i strategii cyfryzacji w metodach nauczania i uczenia się przynosi wiele korzyści, postęp w tym względzie w różnych krajach i ośrodkach jest nierówny. Istnieje zatem realna potrzeba ulepszenia praktyk w zakresie metod internetowych, określenia „sukcesów i cech jakościowych” praktyk pedagogicznych oraz pomocy w ulepszaniu i dostarczaniu informacji w dążeniu do nowego paradygmatu edukacyjnego.

W ciągu ostatnich lat władze naszej uczelni – w szczególności Wydziału Budowy Maszyn i Informatyki – zwracają uwagę na konieczność rozwoju i wdrażania innowacyjnych technologii edukacyjnych. Dzięki temu powstały m. in. wyposażone w nowoczesny sprzęt sale komputerowe VR i IoT. Prowadzone są również programy rozwojowe – warto wymienić choćby projekt Erasmus+ 2022-1-PL01-KA220-HED-000088359 pt „The Future is in Applied Artificial Intelligence” (FAAI), koordynowany przez ATH i mający na celu łączenie uczelni i przedsiębiorstw, aby wspólnie: a) wypełniać obecną lukę w umiejętnościach cyfrowych sztucznej inteligencji; b) budować ekosystem kluczowych partnerów w AAI; d) promować możliwości biznesowe, za pośrednictwem AI Job Hub (https://faai.ath.edu.pl), między uczelniami a przedsiębiorstwami IT; е) wspierać tworzenie programów kształcenia w zakresie AI.

 

©2023 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: Dział Marketingu